Zdjęcia w tle na Facebook to często element, do którego nie przykładamy wielkiej wagi biznesowej. A to naprawdę wielki błąd. Tkwi w nich potencjał do zaczarowania klientów i przekonania ich, że Twoja marka jest właśnie tym, czego szukali od dłuższego czasu.

Żeby zdjęcia w tle na Facebook były przekonywujące i po prostu działały, nie potrzebujemy bynajmniej sztabu specjalistów ani wielkich umiejętności graficznych. Po prostu, trzeba stosować się do kilku prostych zasad oraz wykorzystać narzędzia, dzięki którym fanpage nabierze prawdziwych kolorów.

Zdjęcie w tel na Facebook @BurgerKing Polska

.

Screen z animacji (zamiast zdjęcia w tle) na Facebooku agencji @ContentHeroPL

.

Screen ze zdjęcia w tle na Facaebooku @MercedesBenzPolska

.

Do czego w ogóle potrzebne mi zdjęcia w tle na Facebook?

Co zyskujemy, jako przedsiębiorcy, jeśli zainwestujemy czas w dopracowanie zdjęć w tle na fanpage’ach? Wbrew pozorom korzyści są naprawdę wielkie.

Przede wszystkim, zdjęcia w tle stanowią główną ozdobę fanpage’a. Są duże, znajdują się na samym szczycie strony i od razu przykuwają wzrok, zdecydowanie bardziej niż niewielkie zdjęcia profilowe. To one wyświetlają się odwiedzającym zaraz po przejściu na stronę i często ich wygląd decyduje o tym, czy ktoś zostanie na profilu dłużej, czy też od razu go opuści. Mówiąc wprost, zdjęcie decyduje o wysokości bounce rate. Odpowiednie przygotowanie grafik potrafi zatem przełożyć się na pozyskanie nowych obserwatorów, którzy kiedyś mogą zostać naszymi klientami (analizy agencji Content Hero pokaują, iż reklamy tergetowane na fanów i osoby znające brand są skuteczniejsze).

Grafiki stanowią też skuteczne i świetnie widoczne źródło informacji. To najlepsza przestrzeń reklamowa na fanpage’u, którą po prostu trzeba umieć wykorzystywać.

Poradnik jak zmienić zdjęcie w tle znajdziesz na zdjęciu poniżej.

.

Jak wstawić zdjęcia w tle na Facebook?

Wstawianie zdjęcia w tle na Facebook bynajmniej nie jest skomplikowane. Należy oczywiście zacząć od zalogowania się do portalu, a następnie przejścia na fanpage. W polu zdjęcia w tle klikamy w ikonkę wyboru i edycji zdjęcia. Otwiera się okno, w którym możemy wybrać jedno z już dostępnych w galerii zdjęć lub przesłać nowe z naszego komputera. Później pozostaje tylko dopasować do naszych potrzeb ułożenie zdjęcia i zapisać zmiany. Nowe zdjęcie jest już dostępne na fanpage’u.

.

Różnorodne pomysły, czyli jak się wyróżnić z tłumu?

Warto pamiętać, że samo zdjęcie to jeszcze nie wszystkie możliwości, które daje Facebook. Oprócz statycznej kompozycji, możemy bowiem wybrać pokaz slajdów lub video.

W ramach pokazu slajdów, możemy zdecydować się na maksymalnie pięć zdjęć, które wyświetlają się na przemian. Z pomocą takiego kolażu opowiadamy historię, pokazujemy, co się aktualnie dzieje w firmie lub prezentujemy nowości produktowe.

Video daje jeszcze więcej możliwości. Nie od dziś wiadomo, że materiały filmowe są szczególnie wysoko cenione przez samego Facebooka, ale też przez użytkowników portalu. Film w tle wyświetla się bez dźwięku i powinien mieć maksymalnie 40-50 sekund. Można również prezentować go w wersji zapętlonej.

Powyżej bardzo prosta lecz czytelna animacja użyta w tle Facebooka dla @McDonalds
.

Na co zwracać uwagę, gdy wstawiamy zdjęcia w tle na Facebook?

Niby sam proces wstawiania zdjęć na firmowy fanpage nie jest skomplikowany. Grafiki wymagają jednak nieco wcześniejszego przygotowania. Przede wszystkim, należy zwrócić szczególną uwagę na ich wielkość.

Wielkość zdjęcia w tle na Facebook to temat co jakiś czas poruszany na wszystkich forach i blogach, zajmujących się social mediami. Dlaczego? Ponieważ portal regularnie zmienia rekomendowane wielkości i trzeba być cały czas na bieżąco, żeby zdjęcia wyświetlały się zawsze w optymalny sposób.

Obecnie proponowane wymiary to: 820 x 320 pikseli, przy zachowaniu wielkości poniżej 100 kilobajtów. Koniecznie trzeba o tym pamiętać, żeby stworzyć grafikę, która będzie dobrze wyglądać na urządzeniach mobilnych i desktopowych.

Czasami chcemy opublikować zdjęcie, którego wielkość jest większa od rekomendowanej. Co możemy wówczas zrobić? Warto przeprowadzić kompresję grafik. Proces kompresowania polega na usunięciu niektórych informacji z obrazu, co znacząco zmniejsza jego rozmiar.

Czym kompresuje się zdjęcia? Wystarczy mieć do tego niemal dowolny program graficzny – płatny lub darmowy. Istnieje także szereg stron, na których dokonuje się kompresji online, bez instalowania dodatkowego oprogramowania na dysku komputera.

Jak kompresuje się zdjęcie? Na początek, wybieramy odpowiedni format zapisu. Do najchętniej stosowanych formatów zdjęć zalicza się: .jpg, .bmp i .png. Spośród wymienionych, tylko pierwszy prowadzi do zmniejszenia ilości informacji w pliku, przez co jest nazywany formatem stratnym. Zarówno .png, jak i .bmp nie zmniejszają ilości danych, dlatego nazywa się je bezstratnymi.

Do kompresowania warto używać programy, które oprócz samego wyboru formatu zapisu, pozwalają także określać szereg innych parametrów. Dzięki temu, mamy wpływ na finalną jakość zdjęcia. Dlaczego to tak ważne?

Zbyt duża kompresja sprawia, że zdjęcie znacząco traci na jakości i pojawiają się na nim widoczne zniekształcenia obrazu, zwłaszcza na krawędziach przedmiotów. Takie zdjęcie wygląda po prostu źle i zamiast przekonać ludzi do pozostania na profilu, skutecznie ich do tego zniechęca.

Grafika przedstawiające zdjęcie w tle. lewa połoza była zapisana w .PNG podczas gdy druga to plik .JPG po kompresji Facebooka.

.

Dobrze przeprowadzona kompresja zmniejsza wielkość zdjęcia o nawet 80%, bez znaczącej deformacji i widocznej utraty jakości.

Dotyczy to jednak wyłącznie czystych fotografii. Jeśli zdjęcia w tle na Facebook zawierają również teksty, na przykład hasło reklamowe, adres strony lub logotyp firmy, wtedy koniecznie trzeba zapisywać grafiki w formacie .png, aby były czytelne i dobrze się wyświetlały.

Pamiętajmy, że, gdy zapisujemy zbyt duże zdjęcie na Facebooku portal samodzielnie dokonuje kompresji. Warto zatem go uprzedzić i zrobić to samodzielnie, aby zachować pełnię kontroli nad tym, jak prezentuje się nasza firma w social mediach.

.

Poszukiwanie weny twórczej lub odtwórczej – skąd brać pomysły na grafiki?

Jakie powinny być zdjęcia w tle? Przede wszystkim przyciągające oraz powiązane tematycznie z naszą branżą. Może to być czysta fotografia lub grafika z krótkimi tekstami.

Na koniec pozostawiliśmy jeden, bynajmniej nie najmniej ważny aspekt. Skąd brać inspiracje? Oczywiście, możemy robić zdjęcia samodzielnie, a następnie obrabiać je w profesjonalnych programach graficznych, robiąc retusze, nakładając filtry, projektując dodatkowe elementy graficzne.

Nie każdy jednak ma na to wystarczająco czasu lub umiejętności. Nie zawsze mamy również możliwość zatrudnienia profesjonalnych fotografów i grafików, którzy zajmą się tym zadaniem za nas.

Bez obaw, do tworzenia dobrych grafik na tło facebookowego fanpage’a wcale nie trzeba być mistrzem obiektywu i geniuszem Photoshopa, żeby strona prezentowała się świetnie. Wystarczy tylko stosować odpowiednie narzędzia.

Przede wszystkim, zdjęcia można bez trudu znaleźć na jednym z wielu bezpłatnych stocków, które oferują zróżnicowane tematycznie fotografie, w naprawdę dobrej rozdzielczości.

Jeśli pragniemy wprowadzić dodatkowe treści lub elementy graficzne, warto skorzystać z platformy Canva. Jest to program online, który służy do wykonywania rozmaitych grafik – od prostych zdjęć na bloga, przez ulotki, zaproszenia itp. Do dyspozycji użytkowników pozostają liczne szablony, spośród których każdy wybierze coś dla siebie. Wystarczy nieco cierpliwości lub krótkie szkolenie i Canva pomoże każdemu stworzyć przyciągające wzrok i ciekawe grafiki na Facebooka.

.

Jedna grafika, a ile możliwości

Choć nazwa może być nieco myląca, to zdjęcia w tle na Facebook pełnią naprawdę pierwszoplanową rolę. Zaciekawiają, informują, pobudzają wyobraźnię. Dzięki nim pozyskujemy nowych fanów. Ich tworzenie wcale nie musi być trudne, a wręcz potrafi stać się prawdziwą przyjemnością.

Jeśli zatem jeszcze nie przygotowaliście nowych grafik na Wasze profile, już czas najwyższy nadrobić zaległości. Pozwólcie zadziałać magii zdjęcia w tle – niech przyciągnie do Was nowych obserwatorów i klientów.

AUTOR

Bartosz Paczyński

Specjalista eMarketingu z ponad 10 letnim doświadczeniem w obszarach digital marketingu, strategii social media, kampanii sprzedażowych i promocji wizerunku. Wykorzystuje Social Media do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku. Prowadzi agencję Social Media Content Hero wyspecjalizowaną w kampaniach Social Media (LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube) oraz Google Ads. Od ponad 5 lat jest mentorem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Podczas jego szkoleń i sesji mentoringowych setki firm i startupów zyskało praktyczną wiedzę dotyczącą promocji, dzięki której w krótkim czasie nabrały wiatru w żagle i rozwinęły się w dobrze prosperujące przedsiębiorstwa. W jego portfolio znajdują się takie firmy jak: ManPowerGroup, Bureau Veritas, Huawei, Axel Springer Polska, Techland, Akademia Leona Koźmińskiego, Uniwersytet Warszawski, Raiffeisen Bank Polska.