Istnieją lokale gastronomiczne, które swoją renomę zbudowały dobrą ofertą, miłą obsługą czy ciekawym wystrojem wnętrza. W zasadzie wystarczy im dbać o swój poziom, aby nadal rentownie prosperować. Jednakże powstają nowe lokale bądź też są miejsca o dużej koncentracji gastronomii, a tym samym mocnej konkurencji. Wówczas niezbędna okazuje się reklama restauracji czy też innej działalności gastronomicznej.

Dokonajmy teraz pewnego istotnego rozgraniczenia. Innej strategii komunikacyjnej będzie wymagać reklama restauracji już działającej, a nieco innej lokalu debiutującego na rynku.

Nowy lokal

Tutaj mamy do czynienia z trzema podstawowymi segmentami działania: stworzenie wizerunku, wejście na rynek oraz podtrzymanie zainteresowania/rozwój biznesu. Start nowego lokalu powinien mieć charakter kompleksowy i impaktowy. Bazowe działania to: wymyślenie nośnej nazwy i hasła reklamowego, zaprojektowanie identyfikacji wizualnej, stworzenie strony www oraz uruchomienie sprzężonych z nią profili social mediowych. Należy też określić specjalność/cechę wyróżniającą lokal. Niemal konieczne jest głośne otwarcie, które będzie pretekstem do publikacji w sieci oraz lokalnych mediach.

Lokal w trakcie działalności

Bez względu na to czy lokal właśnie został otwarty, czy ma już pewien staż niezbędna jest stała komunikacja z klientami. Podstawowa reklama restauracji, pubu, kawiarni czy bistro to wizytówki, ulotki dystrybuowane cyklicznie do skrzynek pocztowych, banner w najbliższej okolicy czy na wjeździe do mniejszej miejscowości.

Drugi w tej chwili – i zapewne najważniejszy – teren działań komunikacyjnych to internet. Po pierwsze strona www. Jej atutem powinny być dobrej jakości fotografie (tylko nie z sieci!), prezentacja oferty, możliwość dokonania rezerwacji, dane kontaktowe i godziny otwarcia. Ponadto strona informuje o nowościach, zaprasza na imprezy, przedstawia oferty specjalne. Jeśli restauracja organizuje imprezy np. weselne lub dostarcza catering, taka oferta także musi zaistnieć na stronie. Dobry efekt zapewniają też fotorelacje z wydarzeń w lokalu.

Równoległa reklama restauracji w sieci to social media (Facebook i Instagram). Gastronomia jest na szczęście wdzięcznym tematem do komunikowania w tych kanałach. Tutaj opcji treściowych dla publikacji jest naprawdę sporo. Oferty, nowości w karcie, anonse imprez, relacje z wydarzeń, opinie gości, ogłoszenia rekrutacyjne, zmiany w wystroju, ciekawi goście itd. Fanpage lokalu musi być aktywny.

Jednocześnie oprócz pozytywnego wizerunku tworzonego przez nas w sieci, obserwujmy opinie, szczególnie te negatywne. Takie uwagi zwykle pojawiają się w wizytówce Google oraz na naszym fanpage’u. Warto na nie odpowiadać w pojednawczy sposób – „rozumiemy krytykę, przyjmujemy uwagi, postaramy się wyeliminować niedogodności” itd.

I jeszcze parę słów o promocji w sieci. Na pewno warto założyć profil lokalu w Google Moja Firma –będziemy lepiej widoczni w wyszukiwarce Google, Mapach Google oraz portalu Google. Koniecznie należy też stosować reklamy Facebook Ads.

AUTOR

Bartosz Paczyński

Specjalista eMarketingu z ponad 10 letnim doświadczeniem w obszarach digital marketingu, strategii social media, kampanii sprzedażowych i promocji wizerunku. Wykorzystuje Social Media do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku. Prowadzi agencję Social Media Content Hero wyspecjalizowaną w kampaniach Social Media (LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube) oraz Google Ads. Od ponad 5 lat jest mentorem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Podczas jego szkoleń i sesji mentoringowych setki firm i startupów zyskało praktyczną wiedzę dotyczącą promocji, dzięki której w krótkim czasie nabrały wiatru w żagle i rozwinęły się w dobrze prosperujące przedsiębiorstwa. W jego portfolio znajdują się takie firmy jak: ManPowerGroup, Bureau Veritas, Huawei, Axel Springer Polska, Techland, Akademia Leona Koźmińskiego, Uniwersytet Warszawski, Raiffeisen Bank Polska.