Z pojęciem pliku otwartego najczęściej możemy spotkać się na polu projektowania graficznego. Otóż grafiki można zapisywać w plikach o różnych formatach. Niektóre z formatów będą zachowywać zdolność do dalszej edycji (i to jest właśnie cecha pliku otwartego), zaś inne będą, ujmując umownie, pasywnym obrazem niepodlegającym edycji.

Najczęściej spotykany w popularnym użyciu jest format pliku graficznego JPG. Jest on łatwy w użyciu i niedużo waży. Jednakże jest to plik „zamknięty”, finalny. W wyjątkowych sytuacjach można poddać go edycji, aczkolwiek będzie to wiązać się z operowaniem dość słabą jakością. Przyjrzyjmy się zatem najczęściej spotykanym formatom plików otwartych. Te najistotniejsze pod względem powszechności stosowania to: PSD, AI, INDD oraz pod pewnymi warunkami także PDF.

PSD
Plik otwarty znanego programu Photoshop. Jest to profesjonalny i elastyczny program, z którego zwykle korzystają studia graficzne czy agencje reklamowe. Choć niektórzy używają tego programu do projektowania, to przede wszystkim służy on do obróbki fotografii lub grafik 2D. Dlatego, jeśli ktoś nie jest zadowolony np. ze swojego zdjęcia, może zlecić bardzo szczegółowy retusz w Photoshopie, który zostanie zapisany właśnie jako plik PSD (zachowujący możliwość dalszej edycji).

AI
To plik otwarty programu Adobe Illustrator. Rolą tego programu jest na ogół projektowanie logotypów. Zdarza się jednak, że sprawny grafik zaprojektuje w tym programie ulotkę bądź plakat. Dla nas istotne jest to, że każdy projekt zapisany w AI można otworzyć i nadal edytować bez utraty jakości.

INDD
To plik otwarty programu inDesign, który wykorzystywany jest do składu tekstu. Jak można się domyśleć, służy on do przygotowania ulotek, folderów, gazet czy książek. Plik otwarty INDD pozwala na bezstratne nanoszenie korekt czy zmian w pliku.

PDF
To format uniwersalny i jednocześnie bardzo popularny. Dość często PDF pełni funkcję pliku produkcyjnego. Choć na ogół spotykamy plik PDF jako docelowy materiał graficzny (instrukcje, regulaminy, prezentacje itp.), to potrafi być on także w pełni edytowalny, czyli pełnić rolę pliku otwartego.

AUTOR

Bartosz Paczyński

Specjalista eMarketingu z ponad 10 letnim doświadczeniem w obszarach digital marketingu, strategii social media, kampanii sprzedażowych i promocji wizerunku. Wykorzystuje Social Media do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku. Prowadzi agencję Social Media Content Hero wyspecjalizowaną w kampaniach Social Media (LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube) oraz Google Ads. Od ponad 5 lat jest mentorem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Podczas jego szkoleń i sesji mentoringowych setki firm i startupów zyskało praktyczną wiedzę dotyczącą promocji, dzięki której w krótkim czasie nabrały wiatru w żagle i rozwinęły się w dobrze prosperujące przedsiębiorstwa. W jego portfolio znajdują się takie firmy jak: ManPowerGroup, Bureau Veritas, Huawei, Axel Springer Polska, Techland, Akademia Leona Koźmińskiego, Uniwersytet Warszawski, Raiffeisen Bank Polska.