Personal branding (marka osobista) to coś, co w jakiejś mierze posiada każda osoba, które spotyka czy jest spostrzegana przez innych ludzi. Próbując definiować to pojęcie, możemy powiedzieć, że marka własna to obrazy, które przychodzą ludziom do głowy, kiedy o nas myślą. Inne ujęcie to Twoja marka jest tym, co będą o Tobie mówić ludzie, gdy wyszedłeś właśnie z pokoju, w którym razem się znajdowaliście.

Personal branding = marka osobista

Jakie jednak znaczenie ma marka osobista w naszym życiu czy biznesie?
To zależy od tego, czym się zajmujemy i czy spostrzeganie naszej osoby przez otoczenie odgrywa istotną rolę w naszym działaniu. We współczesnym świecie wartość i jakość marki osobistej jest ważna dla właścicieli różnej wielkości firm, dla przedstawicieli wolnych zawodów oraz twórców. Każdy, kto chce nadać dodatkową wartość swoim działaniom może osiągnąć taki cel właśnie poprzez zbudowanie właściwego personal brandingu. Taki proces polega na przekazywaniu otoczeniu całościowego komunikatu, opisującego nasze wartości, cechy oraz umiejętności w sposób, który wzbudzi u odbiorców pozytywną reakcję emocjonalną. Poprzez wywoływanie takiego wrażenia dochodzi do powstania zaufania, więzi i poczucia pewności, które ludzie odczuwają względem drugiego człowieka i jednocześnie do produktu, firmy czy usługi, która jest przez niego proponowana. Pozytywny obraz marki osobistej uwiarygadnia to, czym się zajmujemy, co oferujemy bądź rekomendujemy.

Personal Branding dla każdego?

Przez wiele dekad budowanie marki było rezerwowane w zasadzie dla dużych firm i korporacji. Na tym tle personal branding jest czymś w miarę nowym. Okazuje się, że stworzenie marki osobistej kumulującej określony zestaw obrazów, emocji i uczuć także pozwala na oddziaływanie na inne osoby, które będą przychylnie nastawione na perswazje marketingowe i sprzedażowe. Po prostu, chętniej coś kupimy czy skorzystamy z usług, które poleci nam osoba będąca dla nas rozpoznawalna i wzbudzająca w nas pozytywne odczucia.

Sprawdź jak mogę Ci pomóc w budowaniu twojej marki osobistej poprzez prowadzenie profilu na Linkedin

Jednakże personal branding to nie tylko zjawisko, które przekłada się na relację sprzedażową. Poprzez wypracowanie odpowiedniej marki osobistej możemy osiągać coraz wyższe szczeble w strukturze firmy, zostać szanowanych ekspertem, stać się liczącą postacią w swojej w branży, a przy tym wszystkim być rozpoznawalnym, rozbudowywać sieć kontaktów, nawiązywać cenne relacje z innych ludźmi, którzy zajmują się tym, co nas interesuje. Kiedy nasza osoba przeistacza się w wyrazistą i wartościową markę sprawiamy, że inni chcą z nami współpracować. Dostrzegając naszą determinację oraz zaangażowanie, otoczenie będzie liczyć się z naszą opinią i dążyć do wspólnego działania. A jest to bardzo istotne, gdy mamy konkretny cel do osiągnięcia.

Długofalowa strategia

Osoby, które konsekwentnie kreują swój personal branding, często upraszczają sobie dotarcie do zamierzonego celu i szybciej osiągają sukces. Aktualnie można nawet przyjąć, że sukces jest pochodną tego, czy pracujesz nad swoją marką osobistą. Oczywiście budowanie swojej marki to proces wymagający czasu, konsekwencji i dbałości. Zdarza się, że pojedyncze osiągnięcie podciąga wzwyż naszą pozycję w firmie lub nawet całej branży. Ale odosobniony sukces zostanie szybko zapomniany, jeśli nie będzie poparty pracą nad własnym wizerunkiem profesjonalisty. Jednocześnie należy pamiętać, że w procesie tworzenia swojej marki osobistej potrzebne bywa wyodrębnienie jakiejś cechy, kompetencji czy zdolności, która nas dodatkowo wyróżni. Dzięki temu nasze spostrzeganie przez otoczenie będzie bardziej sprecyzowane, a nasz wizerunek zyska na unikalności.

AUTOR

Bartosz Paczyński

Specjalista eMarketingu z ponad 10 letnim doświadczeniem w obszarach digital marketingu, strategii social media, kampanii sprzedażowych i promocji wizerunku. Wykorzystuje Social Media do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku. Prowadzi agencję Social Media Content Hero wyspecjalizowaną w kampaniach Social Media (LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube) oraz Google Ads. Od ponad 5 lat jest mentorem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Podczas jego szkoleń i sesji mentoringowych setki firm i startupów zyskało praktyczną wiedzę dotyczącą promocji, dzięki której w krótkim czasie nabrały wiatru w żagle i rozwinęły się w dobrze prosperujące przedsiębiorstwa. W jego portfolio znajdują się takie firmy jak: ManPowerGroup, Bureau Veritas, Huawei, Axel Springer Polska, Techland, Akademia Leona Koźmińskiego, Uniwersytet Warszawski, Raiffeisen Bank Polska.