Reputacja marki? Nie jest niczym nowym. Natomiast na pewno współcześnie miejscem, gdzie marka żyje z dużą dynamiką jest internet. Jakie wobec tego jest znaczenie wizerunku marki w sieci i czy można go kontrolować, a nawet nim zarządzać?

Kluczowe pole do rozwoju marki w internecie będą mieć opinie Google. Zauważmy jednocześnie, że Google to jak na dziś dominująca wyszukiwarka w sieci. Otóż opinie Google pojawiają się w wizytówce firmy, którą użytkownicy zobaczą po wpisaniu jej nazwy w polu wyszukiwania. Na początek jednak potrzebne jest założenie wizytówki Google Moja Firma.

Samo założenie wizytówki Google Moja Firma jest dość proste, natomiast sprawienie, aby użytkownicy chcieli pisać pozytywne opinie to już nieco trudniejsze zadanie. Pamiętajmy, że tzw. negatywny PR w sieci może wyrządzić spore szkody nawet, gdy brak obiektywnych podstaw do słów krytyki względem marki. Właściwie z takimi incydentami, jak „bezinteresowne” negatywne opinie Google trzeba się liczyć. Cała sztuka polega na zbieraniu pozytywnych ocen i recenzji.

Podstawą pozyskiwania dobrych opinii Google jest niemal zawsze sprawność działania firmy oraz dobra jakość produktów bądź usług. Bez tego nawet najbardziej finezyjne działania w sieci na niewiele się zdadzą. Zakładamy więc, że marka ma się dobrze i sprawnie prosperuje na rynku z zachowaniem wszelkich reguł rzetelności biznesowej.

Pierwszą praktyką zorientowaną na zdobywanie pozytywnych opinie Google jest monitoring wypowiedzi na temat naszej firmy. To wręcz konieczne, aby poprzez obserwowanie forów tematycznych, grup dyskusyjnych i różnych opinii o naszym asortymencie wiedzieć, jak kształtuje się obraz firmy. Następnie określmy, do kogo zwracamy się z naszym przekazem marketingowym. Każda grupa konsumencka ma swoją specyfikę i np. określony poziom krytycyzmu czy odporności na reklamę.

Kolejny krok tworzenia pozytywnego wizerunku to sięgnięcie po sprawdzone narzędzie zarządzania opiniami. Mowa o SERM (Search Engine Reputation Management). Jest to instrument kontrolujący wizerunek w sieci w kontekście powiązanych ze sobą zapytań kierowanych do Google. Rezultatem działań SERM są kontrolowane wyniki wyszukiwania, które odsyłają użytkowników (potencjalnych klientów) do stron, serwisów, portali, for internetowych, które eksponują zachęcające opinie odnośnie naszej marki.

Pozytywne opinie Google powinny też wynikać z kreowanej przez nas komunikacji. Strategiczne znaczenie będzie mieć jakoś serwisu www. Istotną rolę odgrywa dobry content, trafnie dobrane kanały komunikacji oraz działania pozycjonujące. Jak najbardziej należy zabiegać o publikacje w opiniotwórczych serwisach, budowę profili społecznościowych, współpracę blogową czy udzielanie się w działach eksperckich.

Jak widać, dobre opinie Google to wypadkowa wielu działań i umiejętnie zaplanowanej strategii. Jednocześnie pozytywny wizerunek wymaga czasu, zaangażowania i umiejętności dostosowywania się do uwarunkowań otoczenia marketingowego.

AUTOR

Bartosz Paczyński

Specjalista eMarketingu z ponad 10 letnim doświadczeniem w obszarach digital marketingu, strategii social media, kampanii sprzedażowych i promocji wizerunku. Wykorzystuje Social Media do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku. Prowadzi agencję Social Media Content Hero wyspecjalizowaną w kampaniach Social Media (LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube) oraz Google Ads. Od ponad 5 lat jest mentorem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Podczas jego szkoleń i sesji mentoringowych setki firm i startupów zyskało praktyczną wiedzę dotyczącą promocji, dzięki której w krótkim czasie nabrały wiatru w żagle i rozwinęły się w dobrze prosperujące przedsiębiorstwa. W jego portfolio znajdują się takie firmy jak: ManPowerGroup, Bureau Veritas, Huawei, Axel Springer Polska, Techland, Akademia Leona Koźmińskiego, Uniwersytet Warszawski, Raiffeisen Bank Polska.