Usługi prawnicze, jak i wiele innych usług, wymagają odpowiednich działań marketingowych ukierunkowanych na pozyskiwanie klientów. Jednakże marketing prawniczy objęty jest od strony unormowań formalnych pewnymi ograniczeniami. Z tego też względu wiele kancelarii prawnych nie jest w stanie odpowiednio pokierować swoją komunikacją, właśnie ze względu na pewną ostrożność. Wydaje się jednak, że tego rodzaju obawy mają zbyt zgeneralizowany charakter. Marketing prawniczy nie jest przecież zabroniony, a jednocześnie istnieje naprawdę wiele opcji budowy swojego wizerunku i przyciągania klientów. Wskażmy teraz, na co w ramach nagłaśniania marketingowego kancelarii należy uważać.

– Zabronione jest krytykowanie innych kancelarii lub osób oraz porównywanie jakości ich usług do własnych.

– Nie wolno składać zapewnień, co do których nie ma gwarancji ich realizacji.

– Reklama kancelarii musi mieć charakter informacyjny − nie może mieć formy bezpośredniej zachęty do zawarcia umowy.
Wymienione obostrzenia nie wykluczają jednak prowadzenia działań reklamowych. W gruncie rzeczy wystarczy rozważnie formułować własne treści marketingowe.

No dobrze. Skoro marketing prawniczy nie jest aż tak restrykcyjnie regulowany, to jak fachowo promować swoją kancelarię?

Po pierwsze − dobry content w sieci.

W sprawach ważnych (a kwestie prawne do takich należą) klienci chcą mieć do czynienia z kompetencjami i doświadczeniem. Wniosek nasuwa się sam − twórzmy wizerunek profesjonalnej kancelarii, który sam przez się będzie przyciągać zainteresowanie.

Po drugie − określ, z kim chcesz rozmawiać?

W miarę precyzyjnie należy zdefiniować, do kogo i z jakimi usługami chcemy dotrzeć poprzez marketing prawniczy. Kancelaria od wszystkiego nie przekonuje. Duża praktyka w sprawach cywilnych − to jest już jakiś konkret.

Posiadając już określoną tożsamość ekspercką oraz grupę, do której chcemy dotrzeć odpowiedzmy sobie na pytanie −jakimi kanałami należy komunikować się z potencjalnymi klientami? Z pewnością będzie to strona www kancelarii. Określmy na niej swoje kompetencje, piszmy językiem w miarę prosty i zrozumiałym. To zachęca do kontaktu. Dodatkowo warto zamieścić klarowne odpowiedzi na często zadawane pytania. Korzystne wrażenie sprawi także przedstawienie krótkich wizytówek pracowników kancelarii z ich zdjęciami. I jeszcze jedno – zadbajcie o dobre pozycjonowanie strony w Google.

Co jeszcze?

Marketing prawniczy z powodzeniem można rozwijać w mediach społecznościowych: Facebook, LinkedIn czy Twitter stwarzają ku temu  szerokie możliwości.

Na temat ważnych kwestii (np. zmian przepisów dziedziny prawa, którym zajmuje się kancelaria) warto udostępnić e-book.

Aby być widocznym dla swojej grupy docelowej, należy systematycznie prowadzić kampanie reklam AdWords czy Facebook Ads. Jak zatem można się przekonać, nie taki marketingprawniczy straszny, jak go malują. To kwestia ustalenia priorytetów, dobrej jakości komunikacji i stałego pokazywania się w sieci.

AUTOR

Bartosz Paczyński

Specjalista eMarketingu z ponad 10 letnim doświadczeniem w obszarach digital marketingu, strategii social media, kampanii sprzedażowych i promocji wizerunku. Wykorzystuje Social Media do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku. Prowadzi agencję Social Media Content Hero wyspecjalizowaną w kampaniach Social Media (LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube) oraz Google Ads. Od ponad 5 lat jest mentorem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Podczas jego szkoleń i sesji mentoringowych setki firm i startupów zyskało praktyczną wiedzę dotyczącą promocji, dzięki której w krótkim czasie nabrały wiatru w żagle i rozwinęły się w dobrze prosperujące przedsiębiorstwa. W jego portfolio znajdują się takie firmy jak: ManPowerGroup, Bureau Veritas, Huawei, Axel Springer Polska, Techland, Akademia Leona Koźmińskiego, Uniwersytet Warszawski, Raiffeisen Bank Polska.