Jednym z bardziej tajemniczych i emocjonujących współczesnych działań marketingowych jest geolokalizacja klienta. Przyjrzyjmy się zatem tej metodzie, aby rozwiać niepotrzebne wątpliwości i obawy. Geolokalizacja klienta pozwala na określenie położenia geograficznego użytkownika danej strony internetowej. Proces lokalizacji odbywa się dzięki pomocy GPS-u lub adresu IP danego urządzenia. Narzędzie geolokalizacji jest wykorzystywane np. w celu reklamowania i polecania usług klientom, którzy znajdują się w najbliższej okolicy (w sytuacji korzystania przez nich z urządzeń mobilnych). Stosowanie geolokalizacji może także wpływać na pozycję wyników wyszukiwania danej frazy w wyszukiwarce. Jeśli np. ktoś, kto podróżuje przez Opole i wpisze frazę „stacja benzynowa”, wówczas jej wyszukiwanie jest wykonywane właśnie na terenie Opola.

Jak już zauważyliśmy, geolokalizacja klienta funkcjonuje w oparciu o dane, dotyczące lokalizacji potencjalnych nabywców, przesyłane za pomocą satelitów GPS oraz adresów IP. Dane te pozwalają na dostosowanie szeregu parametrów, wpływających bezpośrednio na skuteczność wysyłanej reklamy. Możliwe staje się np. wyświetlanie strony w określonym języku, podawanie ceny w lokalnej walucie czy wskazanie lokalizacji najbliższego biura bądź sklepu. Szczególną przydatność geolokalizacja klienta wykazuje podczas podróży. Szybkie zlokalizowanie potrzebnych w danym czasie usług staje się o wiele prostsze – właściwie dokonuje się samo. Po prostu geolokalizacja podpowiada podróżującemu, co i gdzie w najbliższej okolicy może się mu się przydać, zważywszy także na jego profil konsumencki. Geolokalizacja (wbrew różnym opiniom) jest przydatna konsumentom, a pośrednio przynosi korzyści firmom, komunikującym się w sieci. Dzięki bieżącemu ustalaniu lokalizacji klienta oferent może skierować do niego zwykłą lub specjalną ofertę i zaproponować zakup w konkretnym punkcie sprzedaży, znajdującym się w pobliżu.

AUTOR

Bartosz Paczyński

Specjalista eMarketingu z ponad 10 letnim doświadczeniem w obszarach digital marketingu, strategii social media, kampanii sprzedażowych i promocji wizerunku. Wykorzystuje Social Media do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku. Prowadzi agencję Social Media Content Hero wyspecjalizowaną w kampaniach Social Media (LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube) oraz Google Ads. Od ponad 5 lat jest mentorem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Podczas jego szkoleń i sesji mentoringowych setki firm i startupów zyskało praktyczną wiedzę dotyczącą promocji, dzięki której w krótkim czasie nabrały wiatru w żagle i rozwinęły się w dobrze prosperujące przedsiębiorstwa. W jego portfolio znajdują się takie firmy jak: ManPowerGroup, Bureau Veritas, Huawei, Axel Springer Polska, Techland, Akademia Leona Koźmińskiego, Uniwersytet Warszawski, Raiffeisen Bank Polska.