Choć wiele osób nadal uważa, że Facebook jest tym miejscem w sieci, które jedynie pozwala na aktywne utrzymywanie kontaktu ze znajomymi lub krewnymi, to jednak na przestrzeni ostatnich lat platforma ta stała się rozległym obszarem do działań biznesowych. Na całym świecie z serwisu korzysta około 2 miliardów osób! W samej zaś Polsce liczbę użytkowników Facebooka szacuje się na około 17 milionów. Żadne medium w naszym kraju (kanał tv, radiowy czy tym bardziej prasa) nawet nie jest w stanie zbliżyć się do zasięgów Facebooka. Już sama skala dotarcia informacji i treści poprzez ten serwis decyduje, że opcja Facebook dla biznesu jest potencjalnie doskonałym rozwiązaniem marketingowej. A co przy tym niezwykle istotne, ciągle jest to medium bardzo korzystne pod względem kosztowym.  

Działania reklamowe, na jakie pozwala Facebook dla biznesu można zacząć w każdej chwili. Jeśli dotychczas jakaś firma nie dysponowała swoim fanpage’em lub prowadziła go mało starannie, to takie zaniedbanie komunikacyjne można szybko nadrobić.

W pierwszej kolejności pisząc o korzyściach, które oferuje Facebook dla biznesu, należy wskazać branżęhandlu internetowego jako tą, która musi wręcz włączyć Fb do swoich działań promocyjnych. Nie zapominajmy jednocześnie, że aktywna sprzedaż produktów jest również możliwa w ramach serwisu. Poprzez reklamy Facebook Ads można dotrzeć ze swoją kampanią do precyzyjnie wybranych grup konsumenckich. W zależności od bieżącej strategii marketingowej, czy nawet potrzeb „taktycznych”, firma handlowa dysponuje w ramach opcji reklamowych różne działania. Mogą być to:

– akcje przypominające o produktach, których użytkownicy nie kupili, pomimo że zostały dodane do ich koszyków;

– prezentowanie ofert specjalnych (obniżek cen, wyprzedaży produktów, które użytkowników wcześniej już doglądał itp.);

– ekspozycja nowości;

– sprawdzanie stopnia zadowolenia po sfinalizowaniu transakcji;

– zbieranie dodatkowych danych na temat zamówionych produktów lub usług.

Czy jednak oprócz branży e-commerce Facebook dla biznesu będzie równie przydatny dla innych dziedzin, określanych jako działalność gospodarcza? Jak najbardziej. Praktyka dowodzi, że obecność w postaci fanpage’a oraz aktywność reklamowa na Facebooku sprawdza się w przypadku biznesu lokalnego. Takie formy działalności, jak: gabinety kosmetyczne, lokale gastronomiczne, sklepy odzieżowe, kluby fitness czy mniejsze przychodnie lekarskie mogą z powodzeniem nagłaśniać swoją ofertę.

Należy przy tym pamiętać, że Facebook dla biznesu będzie efektywnie funkcjonować przy zachowaniu kilku klarownych reguł:

– fanpage musi być aktywny (minimum dwie publikacje w tygodniu),

– należy informować o aktualnościach lub nowościach odnośnie oferty,

– po zgromadzeniu liczniejszego grona sympatyków można zorganizować dla nich konkurs,

– należy inicjować dyskusje pod publikacjami,

– korzystny wpływ na wizerunek będzie mieć angażowanie się w akcje społeczne,

– poczucie humoru zawsze zwraca uwagę,

– warto też nawiązywać wartościowe kontakty w ramach platformy.

Skala działań na bazie samych publikacji i interakcji może być naprawdę szeroka. To kwestia pomysłowości (inspiracji w sieci nie brakuje), dbania o fanpage i jego formę wizualną czy wspomnianej systematyczności.

Jednak dla wielu firm samo publikowanie na Facebooku już nie wystarczy. Zasięgi, jakie zapewnia ta platforma wręcz kuszą, aby wykorzystać Facebooka dla biznesu poprzezzainicjowanie aktywności reklamowej. Aby jednak kampanie reklamowe przyniosły satysfakcjonujące efekty, potrzebna jest odpowiednia strategia. Dobrze zaprojektowana reklama, powinna być adekwatnie dopasowana do produktu lub usługi, które są oferowane. Oprócz zachęcającej formy reklamy, należy zaplanować sposób i czas wyświetlania komunikatów. I oczywiście potrzebne jest dokładne targetowanie, aby „nie strzelać na oślep”. Na szczęście reklamy na Facebooku zachowują dużą elastyczność, pozwalającą na potrzebne korekty przebiegu kampanii nawet w trakcie jej trwania.

AUTOR

Bartosz Paczyński

Specjalista eMarketingu z ponad 10 letnim doświadczeniem w obszarach digital marketingu, strategii social media, kampanii sprzedażowych i promocji wizerunku. Wykorzystuje Social Media do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku. Prowadzi agencję Social Media Content Hero wyspecjalizowaną w kampaniach Social Media (LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube) oraz Google Ads. Od ponad 5 lat jest mentorem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Podczas jego szkoleń i sesji mentoringowych setki firm i startupów zyskało praktyczną wiedzę dotyczącą promocji, dzięki której w krótkim czasie nabrały wiatru w żagle i rozwinęły się w dobrze prosperujące przedsiębiorstwa. W jego portfolio znajdują się takie firmy jak: ManPowerGroup, Bureau Veritas, Huawei, Axel Springer Polska, Techland, Akademia Leona Koźmińskiego, Uniwersytet Warszawski, Raiffeisen Bank Polska.