Dark post (inaczej: post niepublikowany) to jedna z form publikacji, które pojawiają się na Facebooku.  W sensie funkcjonalnym to rodzaj reklamy, możliwy do przygotowania dzięki narzędziu Manager Reklam na Facebooku. Główną cechą i charakterystyką postu typu Dark Post jest brak widoczności w aktualnościach dla wybranej grupy odbiorców. Post ten jest idealny do uzycia jako reklama lub do embedowania na stonie www (o tym dalej)

Choć sam post nie pojawia się na samym fanpage’u firmy można go sprytnie użyć w różnych celach – np. generowaniu leadów lub poszerzaniu bazy mailingowej.

Czemu wobec tego służy publikowania dark postów? Jak już pisałem powyżej ten post może służyć nam jako pewien typ reklamy, która może być testowania pod kątem efektywności z różnymi formami targetowania. Użyteczną rolą dark postów jest m.in. stworzenie odrębnego komunikatu reklamowego, który np. nie pasuje do aktualnie publikowanych wpisów na fanpage’u firmy. Unikamy także dzięki takim ukrytym reklamom nienaturalnego zagęszczenia komunikatów reklamowych na profilu.

Dark Post może być wykorzystany jako post niepubliczny na fanpage w innym języku i targetowany jako reklama na wybraną grupę docelową np. turystów.

Różne dark posty mogą funkcjonować na Facebooku jednocześnie jako oddzielne reklamy o innym przekazie, które skierowane są do odrębnych grup odbiorców. To właśnie precyzyjne targetowanie jest niewątpliwe jedną z zalet dark postów. Jeśli firma prowadząca fanpage zajmuje się np. dystrybucją zróżnicowanego asortymentu (odzież, obuwie, książki), wówczas dokładne dotarcie do podgrup konsumenckich zwiększa efektywność kampanii.

Co ciekawe, dark posty zachowują „zdolność” do opublikowania ich na głównym fanpage’u. Innymi słowy istnieją sposoby by dark post stał się postem publicznym na wallu. Powodem, dla którego można tak uczynić jest np. dobry zasięg wypracowany przez daną kreację, która na firmowym fanpage’u dodatkowo zadziała pod względem reklamowym (lajki, udostępnienia, komentarze, przejścia na www firmy itp.). Jednocześnie, taki opublikowany dark post na profilu firmy zachowa wszystkie reakcje odbiorców, które zdołał już wcześniej zebrać np. jako post dopalony reklamami.

Dodatkowo, dark posty odgrywają też pewną rolę taktyczną. Ponieważ nie są one widoczne na fanpage’u, ukrywamy w ten sposób nasze pomysły kreatywne, które mogłaby skopiować konkurencja.

Jak utworzyć post typu Dark Post?

1. W Managerze Reklam kliknij w lewym górnym rogu w menu hamburgerowe i wybierz opcję „Posty Strony”

Dark Post na Facebook – wybierz zakładkę Posty Strony

.

2. Następnie wybierz w lewym górnym rogu fanpage, którym zarządzasz i z którego chcesz utworzyć owy dark post.

.

3. W następnym kroku pojawi Ci się opcja wyboru 5 równych wariantów postów – link, reklama karuzelowa, zdjęcie, film i status.

Dark Post możesz dodać do każdego z tych typów postów.

Dark Post – typy postów i opcje wyboru lokalizacji

.

.

W kolejnym kroku możesz w Managerze Reklam wybrać ten post jako reklamę poprzez opcję wyboru postu z listy lub wpisując jego unikalne ID.

AUTOR

Bartosz Paczyński

Specjalista eMarketingu z ponad 10 letnim doświadczeniem w obszarach digital marketingu, strategii social media, kampanii sprzedażowych i promocji wizerunku. Wykorzystuje Social Media do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku. Prowadzi agencję Social Media Content Hero wyspecjalizowaną w kampaniach Social Media (LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube) oraz Google Ads. Od ponad 5 lat jest mentorem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Podczas jego szkoleń i sesji mentoringowych setki firm i startupów zyskało praktyczną wiedzę dotyczącą promocji, dzięki której w krótkim czasie nabrały wiatru w żagle i rozwinęły się w dobrze prosperujące przedsiębiorstwa. W jego portfolio znajdują się takie firmy jak: ManPowerGroup, Bureau Veritas, Huawei, Axel Springer Polska, Techland, Akademia Leona Koźmińskiego, Uniwersytet Warszawski, Raiffeisen Bank Polska.