Działania reklamowe w Internecie wymagają informacji, jaki jest ich efekt w odniesieniu do ponoszonych kosztów. Takim wskaźnikiem jest CPC (cost per click). Ale CPC co to jest?

Już wyjaśniam. To koszt uzyskania pojedynczego kliknięcia w reklamę. Jest to jeden z najpopularniejszych modeli rozliczeniowych kampanii internetowych. Jego działanie polega na tym, że reklamodawca płaci za pojedyncze kliknięcie w reklamę, które przekierowuje użytkownika na reklamowaną stronę, a nie tylko za sam fakt jej wyświetlenia.

Dodatkowe wyjaśnienie na pytanie – CPC co to jest, wyjaśnia wzór:

Co zatem ma wpływ na koszt pojedynczego kliknięcia?

To m.in. popularność danego słowa kluczowego lub reklamy. Im większa popularność, tym wyższa będzie cena za kliknięcie. Cena jest także pochodną systemu reklamowego. Zauważmy, że oprócz systemu reklamowego o najszerszym zasięgu – Google Adwords, funkcjonują też inne systemy: Bing, Facebook Ads, czy Yahoo Search Marketing. Google Adwords wyznacza cenę od współczynnika „klikalności” (CTR), czyli stosunku pomiędzy liczbą kliknięć a liczbą wyświetleń reklamy.

Z kolei Search Marketing uzależnia cenę od najwyższej licytowanej stawki. Jak zatem widać, kwestia CPC może być nieco odmiennie wyjaśniana w zależności od różnych uwarunkowań. Warto zatem nie tylko znać odpowiedź na pytanie CPC co to jest, ale także z czego CPC będzie wynikać w danym planie reklamowym.

Czym różni się koszt CPC (za kliknięcie) reklamy na Facebook z kosztem Wyświetlenia strony docelowej?

W przypadku kampanii na Facebook koszt kliknięcia w reklamę mówi nam ile osób kliknęło w wyemitowany materiał. Chodzi o to, że Facebook naliczy Cibie w tym modelu za każde kliknięcie które było np:
– kliknięciem w reklamę (dowolne miejsce)
– kliknięciem w zdjęcie
– kliknięciem w lajk, share, komentarz
– kliknięciem w nazwę fanpage

Wyświetlenie strony docelowej to z kolei model rozliczenia, w którym zapłacisz dopiero w momencie gdy użytkownik z danej reklamy kliknie w nią i przejdzie do Twojej strony www.
Jest to świetny model rozliczenia jeśli zależy Ci na ruchu.

PAMIĘTAJ!

W modelu CPC płacisz za każde kliknięcie – nawet to w wyniku którego użytkownik nie przejdzie do Twojej strony www (np. z powodu słabego internetu, lub długo ładującej się strony www).

AUTOR

Bartosz Paczyński

Specjalista eMarketingu z ponad 10 letnim doświadczeniem w obszarach digital marketingu, strategii social media, kampanii sprzedażowych i promocji wizerunku. Wykorzystuje Social Media do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku. Prowadzi agencję Social Media Content Hero wyspecjalizowaną w kampaniach Social Media (LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube) oraz Google Ads. Od ponad 5 lat jest mentorem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Podczas jego szkoleń i sesji mentoringowych setki firm i startupów zyskało praktyczną wiedzę dotyczącą promocji, dzięki której w krótkim czasie nabrały wiatru w żagle i rozwinęły się w dobrze prosperujące przedsiębiorstwa. W jego portfolio znajdują się takie firmy jak: ManPowerGroup, Bureau Veritas, Huawei, Axel Springer Polska, Techland, Akademia Leona Koźmińskiego, Uniwersytet Warszawski, Raiffeisen Bank Polska.