Jednym ze skrótów w dziedzinie marketingu internetowego jest CPM. Ale co to jest CPM?
Skrót ten oznacza on „Cost Per Mille”, czyli koszt dotarcia do tysiąca użytkowników lub koszt tysiąca odsłon. Jeśli koszt CPM wynosi 15 zł, to tym samym każdy tysiąc wyświetleń reklamy będzie kosztował 15 zł.

Udzielając odpowiedzi na pytanie CPM co to jest, należy zaznaczyć, że jest to nieco podobny model płatności za reklamy, jak CPC, choć opierający się na innym wyznaczniku. W odróżnieniu od płatności za kliknięcia (CPC), CPM odnosi się do płatności za tysiąc odsłon reklamy, bez względu na to, czy ktoś kliknie w link reklamowy, czy też nie. Charakteryzując reklamy w modelu CPM, należy nadmienić, że mogą one mieć postać zarówno tekstową, jak i graficzną.

Parametr ten jest też podawany w systemach reklamowych jako informacja uzupełniająca do pozostałych współczynników efektywnościowych kampanii (CPC, CPL, CPV, CPL, etc.)

Skoro uzyskaliśmy podstawowe wyjaśnienie związane z pytaniem – CPM, przyjrzyjmy się zaletom tego modelu płatności.

Reklamy rozliczane przez CPM powinny osiągać w miarę szybko odpowiednią liczbę wyświetleń i bardzo dobre zasiegi. Serwisy zamieszczające sporo takich reklam mogą zwiększyć przychód, oczywiście przy założeniu, że są chętnie odwiedzane. Zaletą reklam rozliczanych przez CPM jest też ich elastyczne umiejscowienie. Mogą one być wyświetlane także na samym dole witryny, oby tylko została ona załadowana (co praktycznie dzieje się równolegle z wyświetleniem samej strony).

Kończąc wyjaśnienie – CPM co to jest, dodajmy jeszcze, że reklama CPM sprawdza się przede wszystkim u reklamodawców, którym zależy na budowaniu świadomości swojej marki a nie koniecznie rekl;amie efektywnościowej.

AUTOR

Bartosz Paczyński

Specjalista eMarketingu z ponad 10 letnim doświadczeniem w obszarach digital marketingu, strategii social media, kampanii sprzedażowych i promocji wizerunku. Wykorzystuje Social Media do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku. Prowadzi agencję Social Media Content Hero wyspecjalizowaną w kampaniach Social Media (LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube) oraz Google Ads. Od ponad 5 lat jest mentorem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Podczas jego szkoleń i sesji mentoringowych setki firm i startupów zyskało praktyczną wiedzę dotyczącą promocji, dzięki której w krótkim czasie nabrały wiatru w żagle i rozwinęły się w dobrze prosperujące przedsiębiorstwa. W jego portfolio znajdują się takie firmy jak: ManPowerGroup, Bureau Veritas, Huawei, Axel Springer Polska, Techland, Akademia Leona Koźmińskiego, Uniwersytet Warszawski, Raiffeisen Bank Polska.