Pojęcie CPL (cost per lead) funkcjonuje w obszarze rozliczeń kampanii internetowych. Podstawowa odpowiedź na pytanie – CPL co to jest, będzie brzmieć, iż jest to efektywnościowy model rozliczania kampanii w sieci, w którym zleceniodawca płaci za pozyskanie danych kontaktowych odbiorców reklamy.

Takie dane gromadzone są poprzez wypełnienie formularza kontaktowego, rejestrację na stronie czy też zapisanie się do newslettera.

Znając wyjaśnienie kwestii – CPL co to jest, przyjrzyjmy się działaniu tego modelu rozliczania. Użytkownik serwisu klikając w reklamę zostaje przeniesiony do formularza zapisu na usługę lub do formularza rejestracji, czyli założenia konta w określonym serwisie internetowym. Tego rodzaju rozliczenie stosowane jest dość często w przypadku zakładania kont bądź lokat bankowych, zapisów na kursy językowe, rejestracji w grach sieciowych czy wypełnianiu formularzy konkursowych i promocyjnych. Dlatego każdy marketer, planujący pozyskiwanie leadów, powinien znać odpowiedź na pytanie co to jest CPL oraz rozumieć regułę jego funkcjonowania.

Po analizie pytania wymieńmy jeszcze zalety tego modelu rozliczeniowego dla zleceniodawcy.

– Efektywność kosztowa – płatność wyłącznie za efekt kampanii pozyskania leadów.

– Łatwość planowania budżetu marketingowego (wiemy z góry, ile kontaktów chcemy zdobyć i dążymy do wypełnienia tego planu).

– Dodatkowy efekt podniesienia świadomości marki poprzez wysoką częstotliwość reklam w sieci.

AUTOR

Bartosz Paczyński

Specjalista eMarketingu z ponad 10 letnim doświadczeniem w obszarach digital marketingu, strategii social media, kampanii sprzedażowych i promocji wizerunku. Wykorzystuje Social Media do zwiększania sprzedaży oraz promocji wizerunku. Prowadzi agencję Social Media Content Hero wyspecjalizowaną w kampaniach Social Media (LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube) oraz Google Ads. Od ponad 5 lat jest mentorem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Podczas jego szkoleń i sesji mentoringowych setki firm i startupów zyskało praktyczną wiedzę dotyczącą promocji, dzięki której w krótkim czasie nabrały wiatru w żagle i rozwinęły się w dobrze prosperujące przedsiębiorstwa. W jego portfolio znajdują się takie firmy jak: ManPowerGroup, Bureau Veritas, Huawei, Axel Springer Polska, Techland, Akademia Leona Koźmińskiego, Uniwersytet Warszawski, Raiffeisen Bank Polska.